Ideologi Media pada Pemberitaan Nusantara Sebagai Ibu Kota Baru Indonesia

Abstract

This article reports the research results on framing three national media portals, namely Detik.com, Kompas.com, and Tempo.Co regarding the decision to name Nusantara for the new capital city of Indonesia (IKN) in East Kalimantan. This research aims to reveal whether the framing reflects each media’s ideology. The paradigm of this research is constructivism with Robert M.Entman’s framing analysis method. This paper adopts the social construction of reality, ideology, and media as the substantive theory and media framing as The text theory. The results showed that the three media frames for naming Nusantara on IKN still contained problems but differed in focus. Detik.com frames it as a power process, while Kompas.com and Tempo.co as a democratic process. The Kompas.com and Tempo.co frames have reflected their media ideology. Meanwhile, Detik.com is more pragmatic from the media business aspect.
Keywords
  • : Framing; Media, Ideology; New Capital City; Media; Reflections
How to Cite
Firdaus Marsun, Sadakita Br. Karo, & Wiwien Wirasati. (2023). Ideologi Media pada Pemberitaan Nusantara Sebagai Ibu Kota Baru Indonesia. Jurnal ISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 19(1), 42–50. https://doi.org/10.36451/jisip.v19i1.67
References
  1. Anggoro, Ayub. (2014). Media, Politik dan Kekuasaan; Analisis Framing Model Robert M Entman Tentang Pemberitaan Hasil Pemilihan Presiden, 9 Juli 2014 di TV One dan Metro TV, Jurnal Aristo, Vol.2 No.2.
  2. Awaludin, Asef. (2017). Pembingkaian Berita di Media Online (Analisis Framing atas Pemberitaan tentang Basuki Tjahaja Purnama dalam Menertibkan Kawasan Kalijodo di Kompas.com dan Jawapos.com pada Bulan Februari 2016). Skripsi Universitas Brawijaya.
  3. Bungin, B. (2008). Konstruksi Sosial Media Massa. Jakarta: Kencana.
  4. Eriyanto. (2002). Analisis Framing: Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. Yogyakarta: LKis.
  5. Eriyanto. (2011). Analisis Framing (Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media). Yogyakarta: LKiS.
  6. Eriyanto. (2001). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKiS.
  7. Erwin, Eko SP. (2018). Pembingkaian Berita Politik di Media Online (Analisis Framing Pemberitaan Pidato Jokowi Pada Rapat Umum Relawan 4 Agustus 2018 di Mediaindonesia.Com, Tribunnews.Com, dan Okezone.Com).
  8. Fairclough, Norman. (1995). Media Discourse. London: Arnold.
  9. Juniardi, H.S. (2019). Analisis Framing Pemberitaan Pemindahan Ibu Kota Pada Pemerintahan Presiden SBY dan Presiden Jokowi Pada Media Online Kompas.com. Skripsi Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Komunikasi Dan Informatika Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  10. Mahdi A. (2015). Berita Sebagai Referesentasi Ideologi, Media, Al Hikmah.
  11. Mahpuddin. (2009). Ideologi Media Massa dan Pengembangan Civil Society. Academica. Vol 1, No 2.
  12. McQuail, Denis. (2011). Teori Komunikasi Massa. Jakarta: Salemba.
  13. Pawito. (2014). Meneliti Ideologi Media: catatan Singkat. Jurnal Komunikasi Profetik. Vol 7, No 1 (2014).
  14. Piliang, Yasraf Amir. (2003). Hipersemiotika, Jalasutra, Yogyakarta 2004. Posrealitas, Jalasutra, Yogyakarta.
  15. Putra VP. (2015). Pembingkaian Berita Media Online, yang menganalisis framing media online; Sindonews.com dan Vivanews.co.id edisi Agustus 2015 terhadap Pidato Kenegaraan Presiden Jokowi Atas Kritik Media Massa, Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.
  16. Rahadi. (2017). Pembingkaian Berita Pada Media Lokal (Analisis Framing Pemberitaan Calon Bupati Malang Pada Harian Radar Malang Tanggal 1-7 Oktober 2015), Aristo Sosial Politik Humaniora, Journal.umpo.ac.id/aristo@umpo.ac.id Universitas Muhammadiyah, Malang.
  17. Rivers, William, L. Jay W. Jensen, Theodore. Peterson. (2015). Media Massa dan Masyarakat Modern. Jakarta: Prenadamedia Group.
  18. Rusadi, Udi. (2015). Kajian Media, Isu Ideologis dalam perspektif, Teori dan Metode. Jakarta: RajaGrafido Perkasa.
  19. Scheufele, Dietram A. (1997). Framing as a Theory of Media Effects. Journal of Communication, Winter 1999.
  20. Shomaker, Pamela J & Reese, Stephen D. (1991). Mediating the Message, Theories of influence on Mass Media Content. New York dan London: Longman.
  21. Sobur A. (2015), Analisis Teks Media. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  22. Vreese CH. (2005). News Framing: Theory and Typology, John Benyamins Publishing Company.